LEO COLOVINI: Slavný vynálezce her

Leo Colovini je italský tvůrce her, který se narodil v roce 1964 v Benátkách.  Od roku 1986 vyšla z jeho dílny zhruba stovka her, z nichž nejznámější a nejúspěšnější je Cartagena. Čtyři z jeho her do České republiky distribuuje společnost PIATNIK PRAHA, je to Cartagena, Golden Horn, Venezia 2099 a Inkognito.

Přinášíme Vám rozhovor o tom, jak se k této profesi dostal.

Kdy jste začal hrát deskové hry?

Přesně si nevzpomínám, ale vím, že jsme hráli s bratrem, který byl o 5 let starší. Často třeba hru Risk nebo Subbuteo.

Kdy nastal Váš bod zlomu, ve kterém se z hráče stává tvůrce her?

Už jako dítě jsem hry střídal a vymýšlel nové - tehdy to ale byl jen koníček. Jednou jsem byl v mém šachovém klubu a nějaký americký gentleman středního věku nás učil hru Šílený mat, což bylo něco mezi západními a japonskými šachy. Užasl jsem, že to byl právě on, Alex Randolph, kdo hru vymyslel, bylo to jako by se začínající filmař setkal se Stevenem Spielbergem. Začal jsem pak navštěvovat jeho studio jako zkušební hráč na testování. Postupně jsem mu zkoušel ukazovat mé vlastní nápady a v tom mě podporoval. V roce 1986 jsme pak společně vydali hru Drachenfels a v roce 1988 hru Inkognito.

Vymýšlení her se věnujete od roku 1993, co Vás k tomuto kroku vedlo?

V tom roce jsem se z rodinných důvodů rozhodl opustit bezpečnou a dobře placenou práci v bance. Společně s několika přáteli jsem otevřel obchod s hrami a hračkami "Citta del Sole" poblíž Benátek a začal se věnovat jeho řízení. Stále jsem z části hry jsem vymýšlel, ale hlavně jsem je prodával. Pak jsem v roce 2000 přenechal řízení obchodu ostatním podílníkům (mezitím jsme se rozrostli na 3 prodejny) a plně se začal věnovat svým vlastním hrám.

Co vás víc inspiruje - literatura, filmy nebo hry?

Vlastně všechno, nemám žádné přesné preference. Čerpám i z vlastní kultury a studií. Mnoho mých her nese historické téma. Občas se stane, že mi určitá životní situace navodí nový nápad - třeba hra Klany mě napadla, když jsem jel v plném autobuse a představil jsem si svět, kde se základní částice vzájemně spojují. To byl zrod hlavního mechanismu hry, ale během vývoje se téma vlastně kompletně změnilo.

Jak hra vzniká? Začínáte s tématem nebo mechanismem?

V 80% případů začínám mechanismem a méně často tématem.

Jak často Vy sám hry hrajete a jaká je Vaše oblíbená?

Bohužel nehraji tak často, jak bych si přál, jsem hodně vytížený. Her vychází každý rok velké množství, tak je náročné udržet krok, je těžké najít čas i na testování mých vlastních her. Jakmile podepíšu licenční smlouvu, mám tendenci na hru zapomenout a věnovat se novým myšlenkám. Osobně mám rád Catan, Twixt nebo Acquire. Žádná z novějších her mě zatím neohromila.

Jakou z Vašich vlastních her máte nejraději?

To je těžké říct, určitě je to Cartagena, ale jsou i hry, které mám strašně rád a přitom nebyly tak úspěšné, třeba Alexandros.


Novinky

Chcete-li dostávat e-mailem informace o našich slevách, novinkách a zajímavostech, vyplňte prosím svůj e-mail níže.