JAK VZNIKÁ DESKOVÁ HRA
7 kroků od myšlenky k hotové hře

Každoročně se na trhu v západní Evropě objeví kolem tří tisíc nových her, přesto je cesta každé hry k úspěchu trnitá: po jednom roce zmizí z prodejních regálů 9 z 10 nově vydaných her.
Co vlastně činí hru úspěšnou? Důležité je, aby přinášela radost a hráči si ji toužili zahrát znovu.

Krok 1: Rozvoj nápadu

Na začátku je vždy nápad. Tento nápad může vycházet z nadšení pro deskové hry, neboť mnozí autoři her začali s tím, že pravidla své oblíbené hry rozšířili a pozměnili a někdy přicházíme s nápadem na zcela novou hru. Nápad se může také odvíjet od zájmů autora. Autor hry Golden Horn, ve které se obchoduje mezi Benátkami a Cařihradem, je promovaný historik z Itálie. Čím jednodušší a srozumitelnější jsou pravidla hry, tím větší má šanci na úspěch. Oblíbené jsou také hry, které hrají společně menší i větší hráči. Na počátku je dobré si vyhledat na internetu prostřednictvím rešerše, zda podobná hra už není na trhu.

Krok 2: Navržení hracích prvků

Princip hry je pevně daný. První pravidla byla zformulována. A nyní se navrhují další součásti hry (hrací plán, karty, papírové díly atd.). Jedná se o funkční vizualizaci hry, která se provádí graficky na papír nebo v počítači.

Krok 3: Výroba modelu hry

Podle konečného návrhu vytváří autor hry sám první exemplář. Šikovní kutilové mají výhodu! Hra musí být kompletní do posledního detailu.

Krok 4: Testování a zdokonalování hry

A teď to bude napínavé: Hra se bude hrát poprvé. Hrajte ji tak často jak je to jen možné, s různými hráči a také s různým počtem hráčů. Získáváte tak cenné poznatky – o srozumitelnosti hry, o osvědčení pravidel, o herní dynamice, herních akcích, délce hry, radosti ze hry a mnohém dalším. Na základě těchto zkušeností se upravují pravidla a hra se zdokonaluje.

Krok 5: Hledání vydavatele

A teď je potřeba najít správného vydavatele, který hru vyrobí a prodá. Mimořádnost naší hry musí být jasně rozpoznatelná, neboť výrobci dostávají během roku stovky zásilek od autorů her, kteří by chtěli svoji hru realizovat. Vydavatelství proto důkladně prověřuje herní nápady. Pouze několik málo z nich je uvedeno do výroby.

Krok 6: Další vývoj, design hry & výroba

Vybranou hru pak nakladatelství testuje ještě jednou a na základě vlastních zkušeností jí většinou ještě vylepšuje, výrobce určí design hry a dá jí finální název. Může uplynout dlouhá doba, než se hra dostane skutečně do výroby. Vydavatelství přebírá také marketing.

Krok 7: Hra je v obchodě

Povedlo se! Hra je na policích hračkářství. A nyní se už jen musí prodávat ve velkém. To se ale stává jen zřídkakdy. Většiny deskových her se prodá mezi pěti až třiceti tisíci kusy, celosvětově nejprodávanější hrou jsou Activity, kterých se prodalo neuvěřitelných osm miliónů!

 


Novinky

Chcete-li dostávat e-mailem informace o našich slevách, novinkách a zajímavostech, vyplňte prosím svůj e-mail níže.